1. A kalapálás, avagy a felületek ütögetéssel történő egyengetése, a karosszéria javítás alap művelete, így a karosszéria lakatos ezköztárában is alap felszereltségként emlegethető. A karosszéria kalapálást külsőlegesen akkor alkalmazza a karosszéria lakatos, amikor úgynevezett plusszos síkon dolgozik. Ez azt jelenti, hogy munkafelületen a karosszéria síkjából a külvilág felé, kitüremkedő, kicsúcsosodó pontok találhatóak. Ez elsősorban törés, vagy idomdeformálódáskor következhet be. A karosszéria lakatos, ilyenkor célzott ütögetéssel, kissebb-nagyobb erővel, visszakalapálja a plusszos részeket a síkba. Az ezt követő karosszériajavító lépéstől függően ez a szint esetenként akár mínuszba is mehet azért, hogy a hézagkitöltő anyagok ne okozzanak dombosodást.
2.
Másik gyakori alkalmazása a karosszéria javításnak a belsőkalapálás. Ezt akkor alkalmazza a karosszériás, ha a javítandó felületek nem plusszosak, hanem mínuszosak. Ilyenkor a behorpadásokat, betöréseket bentről kifelé, a felület síkjába kalapálja. Fontos, hogy ehhez a legtöbb esetben a karosszéria javítást megelőzően, a javítandó elemeket le kell bontani az autóról. A belső kalapálást követő karosszéria javítási technológiától függően, a külső kalapáláshoz hasonlóan, a mínuszos részek kalapálása történhet síkban, vagy sík alatt.
3.
A tisztogató kalapálást elsősorban a nem jól látható, nem egyértelmű állapotú karosszéria elem javításakor alkalmazza a karosszériás. Ez álltalában karosszéria rozsdásodás, karosszéria rohadás, karosszéria habosodás, vagy karosszéria kongás esetén alkalmazható. Fontos leszögezni, az autó külső fényezésén látható kis habos rozsda, akár jelezhet egy teljesen használhatatlanná rohadt karosszéria elemet is. Ezt legegyszerűbben külsőleges kopogtatással ellenőrizhető. A laikus fülnek nincs különbség, de egy tapasztalt karosszéria lakatos egyből tudja, a kopogtatott karosszéria egészséges, vagy sérült.
1. A hasadt karosszéria javítása az egyik legegyszerűbb módja a karosszéria heggesztés. Egy kis ponton vagy szakaszon átszakadt karosszériának számtalan oka lehet, de a javítás a legtöbb esetben némi egyengetés, összehúzás után a heggesztés. Fontos megjegyezni,hogy a heggesztést megelőzően, a nyílás széleit festék és rozsdamentesre kell csiszolni. Ha a felület nem fémtiszta, a heggesztés nem lesz egíséges. Álltalában a hasadás szélei közt lévő hézagotmaximum 5 mm szélességig össze kell húzatni,a biztonságos és tartós heggesztéshez. Amennyiben ez nem lehetséges, olyankor a karosszéria lakatos egy pót fém lemezt helyez a lyuk szélei közé. Ezután a pótfémet és a lyuk széleit pontheggesztéssel össze kell rögzíteni. Miután a a lemez a helyén marad, a karosszéria lakatos végig heggeszti a hézagokat, amégtelljesen egységes felületet nem kap.
2. A rozsdás szélű hasadások a karosszérián külső-belső csiszoláson kell hogy átessenek. A lecsiszolt felületeket előszörrozsdagátló heggesztéssegítő bevonattal kell ellátni. A karosszéria lakatos ezután a pőtdarab beillesztése után, beheggeszti azt.
3. A rohadt karosszéria javítása a legtöbb esetben a rohadó terület kivágásával kezdődik. A rohadás méretétől függően pótlemezt, vagy akár teljes pótidomot is választhat. A karosszéria javítás abban az esetben lehet sikeresnek nevezhető, ha a rohadó fém teljes egészében eltávolításra kerül. Pótidom beszerezhető készen, utángyártott vagy gyári kivitelben, de akár egy típusazonos modellből is kivágható. Fontos azonbanmeggyőződni arról, hogy a beszerzett javító idom megfelel-e merevségre, rugalmasságra, nem utolsó sorban méretben, az adott karosszéria javítására.
1. Az alumínium karosszéria javítása, egyfajta forrasztásos technikával készül. Az alu felület hasadt részeit egy speciálisan erre a célra fejlesztett II. generációs forrasztó anyaggal rögzíti egymáshoz a karosszériás. A karosszéria heggesztéssel szemben, a forrasztás nem a két alumínium felületet olvasztja egy anyaggá, helyette egy oxidtűrő saválló kötőhidat biztosít. A forrasztó anyag álltalában 7-9 fém ötvözetéből áll össze. Ezek együttesen alkotják azt a fémhidat, ami az alumínium tulajdonságaival közelmegeggyező módon definiálható. A hasadt alu karosszéria javítását, a karosszérialakatos, egy úgynevezett oxid réteg eltávolításával kezdi meg. Amikor a forrasztandó felület már nyers, oxidálatlan alumínium, a karosszériás vékony rétegben mind két félre felviszi a kötőhidat. Ezt követően folyamatos forralással az egyik széltől a másikig átvezeti a kötőanyagot. Mikor a hézag megszűnik, a felület csiszolásra kerül.
2.
A műanyag karosszéria javítása nem kimondottan a karosszéria lakatos feladatok közé sorolható munka. Álltalában műanyagosok, és nem karosszériások végzik. Egy jó karosszériás azonban mindenre fel van készülve, ezáltal nem szükséges az autót több helyre elvinni, ha egyszerre sérülnek műanyag és fém alkatrészek. A műanyag karosszéria javítása nagyban függ a sérülés fajtájától, méretétől, de legtöbb esetben a megfelelő szerszámokkal és hővel orvosolható a probléma. Hasonlóan a heggesztéshez, a műanyag idomokat is célszerű a saját anyagukkal összeolvasztva javítani. Előfordulhat olyan eset, amikor nem elég szimplán megforrasztani. Ilyenkor üvegszál és műgyanta együttes alkalmazásával a felület nem látható részén kötőelemet honak létre, ami egy szilárd, merev rétegként egybefogja az anyagot.
1. A karosszéria javítás gitteléssel a karosszéria lakatos ezköztárának alapkészletébe tartozik. A legtöbb esetben a festést megelőzően, afelületet gittel kell kezelni, így feltöltve a hézagokat, gödröket, felpattanásokat. A gittelés történhet egy vagy több rétegben is, annak fügvényében, hogy a kitöltendő felület hibáinak mélysége túl van-e a megengedett réteg vastagságon. A tapasztalt karosszériások tudják, hogy bár egyszerűbbnek és gyorsabbnak is tűnik egy centi vastag gittet húzni, de hosszú távon nem kifizetődő, ugyanis a vastag gitt, egy anyagként viselkedik, így nem képes akarosszéria elemekkel egységesen mozogni, tágulni, összehúzódni, ezért egy idő után felválik a karosszéria javítási elemről. Így, bár több idő, és jelentősen több munka, de a rétegenkénti gittelés és csiszolás a biztos módja a tartós végeredménynek.
2. Elsősorban a kompozit műanyag (üvegszál) és karbon (kevlár) alkatrészek javításánál, a gitt nem használható, sem esztétikai, sem pedig technológiai okokból. A piaconelérhető kevlár karosszéria javításhoz számos külnböző kompozit gitt, de a tapasztalatok azt mutatják, mégnem tart ott a technológiája, hogy az versenyképes legyen a műgyanta alapú javító szerekkel. Összegezve, a kompozit műanyagok és karbon karosszéria javítására, a leghatékonyabb megoldás,saját anyagával, vagyis műgyantával javítani a sérüléseket, hasadásokat.
3. Egyes esetekben, a karosszéria javítás történhet fémmel, ötvözettel is. Hasonlóan a forrasztó anyagokhoz, a hézagkitöltő fémek, például króm és egyéb speciális fém alkatrészek javításánál nélkülözhetetlenek.
1. Száraz csiszolással történő karosszéria javítást a karosszéria lakatos számos esetben végezhet. Száraz csiszolással készíti elő a hézagkitöltő anyagok számára a felületet, száraz csiszolással rozsdátlanítja a karosszériát, szedi le a felesleges gittet, durvázza meg a felületeket.
2.
A nedves csiszolás álltalában a karosszéria javítás még az alapozást meglőző utolsó fázisa. Ilyenkor a karosszériás a felületet 1000-2000 vizes csiszolóvászonnal telljesen síkba csiszolja. Az így kapott felület látszólag tükörsima, de felnagyítva látható a számtalan apró kis barázda, melybe a későbbiekben az alapozó meg tud majd kapaszkodni. Vizes csiszolás után a karosszéria lakatos először a csiszolólevet letörli, majd a felületet higítóval zsírmentesre mossa.
Feltöltés alatt
Feltöltés alatt
Feltöltés alatt
Profi karosszéria javítás Budapesten, Csepelen garanciával! Karosszéria lakatos technológiák!
karosszériázás, karosszéria javítás, karosszériajavítás, karosszérialakatos, karosszéria lakatos, karosszériás, budapest, csepel, ár, árak, technológiák
Profi karosszéria javítás Budapesten, Csepelen garanciával! Karosszéria lakatos technológiák! Cégünk bemutatja, milyen karosszéria javítási technológiákat használ, továbbá karosszéria lakatosaink szakmai leírásait is olvashatja.
Utoljára frissítve: 2020-08-23 20:42